busola

W dniu dzisiajszym, tj. 28 listopada 2017r., odbyło się seminarium nt. Wirtualnej Rzeczywistości, które poprowadził Pan Jarosław Patshull z firmy Integra AV. Przedstawił on ciekawe rozwiązania, jakie oferuje firma Integra AV oraz możliwości wykorzystania ich w toku działań badawczo - dydaktycznych na naszej uczelni. Ciekawostką jest, że kilka rozwiązań, jakie zaprezentował, początkowo stosowane były przez firmę Mercedes w trakcie tworzenia samochodów,
a mianowicie chodzi tutaj o technologię filtrów interferencyjnych, dzięki którym uzyskuje sie obraz 3D. Jednak Wirtualna Rzeczywistość to, jak mówił Pan Patshull, coś więcej niż 3D. To technologia 3D połączona ze śledzeniem. Specjalne markery wbudowane w okulary śledzą ruch głowy użytkownika systemu, dopasowując obraz i przesuwając go wraz z nim. W zwykłej projekcji 3D obraz stoi w miejscu. Obecnie mamy możliwość korzystania z dwóch metod wyświetlania Wirtualnej Rzeczywistości:

  • poprzez hełm - głównie w zastosowaniach gamingowych i rozrywkowych
  • "CAVE" - czyli system, którym zajmuje się Integra AV - Cave Automated Virtual Environment. Jest to pomieszczenie składające się z ekranów. Na każdy z nich świeci osobny projektor z WR. Im większą ilością ekranów dysponujemy, tym lepiej. W systemie tym, śledzenie odbywa sie poprzez zastosowanie podczerwieni. Co z kolei implikuje potrzebę zastosowania dodatkowego systemu komputerowego, ponieważ im więcej ekranów składa się na CAVE'a, tym bardziej skomplikowany jest system. Oprogramowanie zastosowane w CAVE jest autorskim oprogramowaniem firmy Integra AV. 

Jakie możliwości daje CAVE?

Jeśli skorzystamy z opcji wyposażenia w czujnik inercyjny na dłoń, wówczas będziemy w stanie w konkrenty sposób manipulować WR, w kórej się znajdziemy. Obecnie technologia pozwala na jednoczesne i wspólne działanie w jednej WR dwóch osób, znajdujących się w różnych CAVE'ach, np. w Nowym Jorku i Bostonie (prowadzono tak treningi wojskowe). 

Dlaczego CAVE jest lepszy niż urządzenia stosowane w branży rozrywkowej?

Przede wszystkim uzyskujemy większe pole widzenia. Inną zaletą będzie wysoka rozdzielczość uzyskiwanego obrazu: 4K, ultra HD. Waga okularów stosowanych do zanurzenia się w WR również jest konkurencyjna względem mniej profesjonalnych urządzeń. Ponad to, CAVE umożliwia interakcję kilku osób jednocześnie w tej samej Wirtualnej Rzeczywistości. Kolejnym i chyba przeważającym szalę argumentem jest fakt, iż koszt nanoszenia poprawek w projekcie przy pomocy WR jest o wiele mniejszy niż w rzeczywistych warunkach, np. podczas tworzenia projektu auta. Z kolei jeśli chodzi o medycynę - może wręcz zaważyć na ludzkim życiu. 

Inne zastosowania WR

Firma Integra AV stworzyła również specjalny system, na kórym firma, szczególnie znana w branży morskiej - Det Norske Veritas - szkoliła przyszłych inspektorów, implikując im odpowiednie typy statków w WR, na których mogli ćwiczyć. Istnieje zatem możliwość stworzenia CAVE'a, w którym studenci nawigacji mogliby ćwiczyć ewakuację ze statku, operacje ładunkowe, manewrowanie, operacje offshore. Z kolei studenci informatyki, mogliby korzystać w procesie dydaktycznym z najnowszych technologii, które powoli stają się coraz bardziej atrakcyjne. Nie pozostawia wątpliwości fakt, iż  wykształcenie uzyskane przy użyciu takiej technologii na pewno byłoby konkurencyjne na rynku pracy, a uczelnia oferująca korzystanie z nich zapewne byłaby sporą konkurencją dla pozostałych. 

Wartość CAVE'a

Decydując sie na takie rozwiązane należy zastanowić się, do jakich celów ma być stosowane urządzenie. Przykładowo, na Politechnice Gdańskiej zbudowano dwa CAVE'y - jeden duży i jeden mały. Koszt korzystania przez 1h z opcji pierwszej to ok. 1000 zł, dlatego studenci ETI najpierw programują i uczą się na małym stanowisku, a dopiero wtedy projekt przenoszony jest na większe. Jak do tej pory Politechnika Gdańska dysponuje jedynym w Polsce laboratorium sześciennym, których w samej Europie jest dosłownie kilka. Pozwala to na szkolene studentów ETI na najnowocześniejszych technologiach oraz naukę programowania i tworzenia Wirtualnej Rzeczywistości. Jakiś czas temu miasto Gdańsk ogłosiło przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu Targu Węglowego. Studenci korzystając właśnie z CAVE'a, stworzyli 3 niezależne projekty. Można zatem za pomocą tego systemu przejść się zarówno za dnia jak i w nocy przez centrum miasta, które dopiero powstanie. Przechodząc do konkretów - decydując się na małe stanowisko należy liczyć się z kosztami rzedu 200 - 300 tysięcy. Jednak warto pamiętać, że jest to tylko sugerowany koszt powstania takiego symulatora, bo wszystko zależy od docelowego przeznaczenia, rodzajów projekcji, zastosowanego sprzętu, itp. Z kolei chcąc stworzyć coś unikatowego, jak duży CAVE, powinniśmy być przygotowani na wydatki w granicach kilku tysiecy do kilku milionów złotych. 

Ciekawostki

Podłoga położona w CAVE również wyposażona jest w projektory i jest częścią symulatora WR. Wchodzac na nią należy zmienic obuwie na specjalne laczki. Waga podłogi akrylowej to ok. 800 kg. Przy większych konstrukcjach, stosuje się więcej niż jedną płytę składającą się na podłogę. Z kolei kula, którą możecie Państwo zobaczyć na zamieszczonych zdjęciach, waży 300 kg i umieszczona jest na specjalnych rolkach. Jesli miałaby z niej korzystać osoba drobnej budowy, może mieć początkowo problem, by ją rozruszać, z kolei gdy już zakończy symulację może mieć kłopot z jej zatrzymaniem. 

plakat
DSC00881
IMG2250
Patshull-dwa
DSC00882
Patshull
projekcjasferyczna360
sferycznysymulatorchodu-virtusphere1140
slideshowdnv03
slideshowdnv06