Malliciah Goodman Jersey  2w1 czyli Poszukiwania okrętu podwodnego i detekcja małych obiektów dennych
busola

W dniu dzisiejszym, tj. 12 grudnia 2017r. w Instytucie odbyły się dwa seminaria. Pierwsze, prowadzone przez kpt. mar. Dominka Iwena DZH MW nt. Wykorzystania wybranych metod analizy danych batymetrycznych do detekcji małych obiektów dennych" oraz drugie, przygotowane przez kontradmirała w st. spocz. dr inż. Czesława Dyrcza, pt. Warunki poszukiwania zaginionego argentyńskiego okrętu podwodnego ARA „San Juan”. 

Kpt. mar. Dominik Iwen podczas pracy na ORP Arctowski przesondował obszar ok. 2450 kmmorza, co zajęło łacznie blisko 7 lat. Podczas prowadzonych w tym czasie badań pojawił się pewien problem. Obserwowano detekcje ech tuż nad powierzchnią dna. Mogły być one odebrane jako błędy, jednak przy bardziej dokładnych badanach okazywały się być czymś innym. To z kolei nasunęło konieczność bardziej dokładnej metody analizy danych batymetrycznych do detekcji małych obiektów dennych. Po 5 latach, czyli w 2012 roku ten sam obszar poddano badaniom. Użyto wówczas lepszego już sprzetu, który wykazał, że echami, które mogły być odbierane jako błędy, były licznie nagromadzone na dnie kamienie. Należy zatem wykorzystać narzędzia mierzące zróżnicowanie terenu i poddać badaniom chropowatość powierzchni dna morskiego. Podczas sondowania danego akwenu otrzymuje się dane o powierzchni tak dużej, z której bardzo pracochłonne i żmudne jest wyekstrachowanie danych obiektów z otrzymanego obrazu. W celu przetworzenia danych wczytuje się obraz 3D w formie rastra, można wówczas wykorzystać informacje z obszaru o wymiarach 4x8 mil morskich. 

Już w następnym roku ma pojawić się uaktualniona wersja standardu S-44, w kótrym ulegną zmianie wymagania dotyczące dokładności określania pozycji oraz detekcji obiektów. Być może, w kontekście omawianego problemu, powstanie na przestrzeni czasu kategoria szczególna dla takich właśnie obiektów dennych. 

Temat drugiego seminarium przyciągnął nie lada tłumy, bo oprócz licznie zgromadzonych studentów wojskowych oraz cywilnych, swoją obecność zgłosili również dowódcy okrętów podwodnych MW. Na wstępie można było poznać podstawowe informacje nt. argentyńskiego okrętu podwodnego ARA "San Juan". Był jednym z 3 okrętów tamtejszej Marynarki Wojennej. W ostatnim czasie przebywał na 5 letnim gruntownym remoncie 4 silników. Po wyjściu ze stoczni, dnia 15 listopada br.  ruszył trasą, którą mogą Państwo prześledzić na załaczonych w galerii zdjeciach. Warunki pogodowe nie były wówczas sprzyjające. Wysokosć fali wahała się od 8-10 metrów, a siła wiatru osiągała 50 węzłów. Z tego też powodu podjęcie natychmiastowej akcji poszukiwawczej stało się niemożliwe. Jednak priorytet i powaga sytuacji wymusiły na Argentynie zwrócenie się o pomoc do innych państw. 

Poszukiwania w liczbach:

  • 18 państw uczestniczących w akcji
  • 28 jednostek pływajacych  w tym 16 argentyńskich
  • 19 samolotów
  • 4300 żołnierzy
  • 4000 km2 obszaru objętego zawężonymi już poszukiwaniami
  • podwójnie wydłużony czas akcji ratowniczej w stosunku do akcji standardowych

Dowództwo Marynarki Wojennej Argentyny otrzymało także informację, że na pozycji, z której zarejestrowano ostatni kontakt między okrętem a dwództwem MW zarejestrowano eksplozję. Po czasie ujawniono informację, że okręt miał problemy z bateriami, być może były one zalane, co mogłoby doprowadzić do zwarcia. Poszukiwanie okrętu porównano do szukania cygara na boisku do piłki nożnej, z tym że obszar morski jest o wiele trudniejszm pod względem jakichkolwiek przedsięwzięć. Dnia 30 listopada zakończono akcję ratowniczą i rozpoczęto poszukiwania, przypuszczając, że prawdopodobnie efektem będzie znalezienie wraku. Niewątpliwie całe wydarzenie pokazało jak wiele państw może razem współpracować w tak ważnych momentach. 

Dziękujemy wszystkim obecnym za przybycie i zachęcamy do obejrzenia galerii, pod linkiem dostępne jest nagranie.

W
Iwen
DSC00896
DSC00897
DSC00898
253199522030230993659848758218962o
2534429420302312536598221482492935o
253446512030231403659807822221312o
2534468320302316903264451158304492o
2534469020302311536598321881436605o